Recht op schadevergoeding bij annulering vlucht of instapweigering !
Daar sta je dan met je zonnige humeur en je handbagage. Denk je over een dag met een cocktail in je hand aan een Australisch strand te zitten en dan lees je op de borden dat je vlucht geannuleerd is. Daar gaat je goede humeur. Onder verschillende omstandigheden heb je recht op een vergoeding als je problemen ondervindt voor of tijdens een vlucht. Zo heb je recht op een schadevergoeding bij een instapweigering of als je vlucht wordt geannuleerd. Voor de rechten van vliegtuigpassagiers is er een wet opgesteld binnen de Europese Unie; de Europese verordening 261/2004. Deze wet beschermt je wanneer je vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd is en de wet bepaalt op wat voor een schadevergoeding je recht hebt.
Is je vlucht geannuleerd of is je instap geweigerd, neem dan vrijblijvend contact op met één van onze deskundige AGA juristen voor een 1e gratis intakegesprek.
Bel: 040-8444523
Vluchtvertraging: heb je recht op schadevergoeding?
Ook als je vlucht vertraging oploopt, kun je recht hebben op een vergoeding. Voor het recht op schadevergoeding bij een vluchtvertraging gelden enkele regels die navolgend worden weergegeven.
Verschil binnen of buiten Europa
Wat veel mensen niet weten is dat het uitmaakt of je met een vliegtuigmaatschappij vliegt van buiten of uit Europa. Heb je vertraging en vlieg je met een luchtvaartmaatschappij van buiten de EU? Dan kun je alleen aanspraak maken op een vergoeding als je vertrekt vanuit een EU-lidstaat. Het klinkt misschien gek maar vlieg je bijvoorbeeld met Singapore Airlines vanaf Amsterdam naar Thailand, dan kun je wel aanspraak maken op een vergoeding. Op je terugreis vanuit Thailand naar Amsterdam niet. Als je daarentegen met een luchtvaartmaatschappij vliegt uit de EU, bijvoorbeeld met KLM, dan maakt het niet uit.
Vertrek en aankomst
Als je vertraging hebt, maak dan een foto van het bord waar de vertraging wordt aangegeven. Dan kun je het in ieder geval aantonen. Houd er wel rekening mee dat je vertraging kan oplopen of afnemen tijdens de vlucht. Het kan dus zijn dat je bij vertrek recht hebt op een compensatie maar bij aankomst niet meer. De tijd van aankomst geldt namelijk.
Compensatie
Luchtvaartmaatschappijen moeten onder bepaalde omstandigheden een financiële vergoeding aan de passagier betalen als er sprake is van vertraging. Voor alle EU-vluchten geldt dat als je langer dan drie uur vertraging hebt, je recht hebt op een financiële compensatie. Die compensatie kan variëren 250 tot 600 euro. Tegenwoordig boeken mensen vaak goedkope vluchten via prijsvechters. Het kan dus zelfs betekenen dat het bedrag voor compensatie voor de vertraging hoger is dan je ticketprijs.
Overmacht
De luchtvaartmaatschappij hoeft géén financiële vergoeding te geven als er sprake is van overmacht. Er is sprake van overmacht bij abnormale en onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld een natuurramp of dichte mist. De luchtvaartmaatschappij moet de overmacht dan wel (kunnen) bewijzen. Een technisch mankement is in de regel geen overmacht. Dus ook bij een technisch mankement kun je dus als passagier recht hebben op een vergoeding, ook al geven maatschappijen vaak aan dat dit niet het geval is.
Slechts als er sprake is van verborgen fabricagefouten, sabotage of terrorisme kan een maatschappij zich beroepen op overmacht en hoeft er aan de consument geen schadevergoeding te worden uitbetaald. Bij overige technische problemen heeft de passagier recht op een vergoeding van 250 tot 600 euro (afhankelijk van de afstand), als de vertraging langer dan drie uur duurt.
Hof van Justitie
Zo heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat KLM aan een Nederlandse passagier een vergoeding moeten betalen van € 600,- na een vertraging van 29 uur. KLM weigerde eerst een vergoeding te betalen, omdat er sprake was geweest van overmacht.
De vertraging was niet te voorkomen, omdat zowel de brandstofpomp als een hydraulische eenheid van het vliegtuig onverwacht kapot gingen op de luchthaven van Quito (Ecuador). Vervangende onderdelen moesten daarom eerst ingevlogen worden. KLM viel op basis daarvan geen verwijt te maken, aldus de maatschappij. Het hof oordeelde echter dat technische mankementen in de luchtvaart bij de normale bedrijfsuitoefening horen. Defecte onderdelen door slijtage zijn daarom voor risico van de vliegmaatschappij. De passagier wordt in zo’n geval beschermd, aldus het hof.
De rol van AGA Juristen
Een jurist van AGA juristen biedt bijstand in de meeste zaken binnen het consumentenrecht. Bij een conflict inzake consumentenrecht, staat een deskundige jurist aan uw zijde. Samen met u bepaalt de jurist de juiste aanpak en zorgt voor de best mogelijke oplossing en resultaat. Adviseren, bemiddelen, procederen, onderhandelen of het opstellen van juridische documenten, AGA juristen regelt het voor u.
Contact AGA Juristen
De consumentenrechtjuristen van AGA juristen kunnen een hele hoop voor u betekenen, zoals u tijdens het gehele traject begeleiden. Neem vrijblijvend contact op met één van onze deskundige juristen voor een 1e gratis intakegesprek.
TELEFOON: 040-8444523 (1ste intakegesprek gratis en vrijblijvend) (Bereikbaar ma t/m vr tussen 09.00u en 21.00u). Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail:
E-MAIL: info@agajuristen.nl of contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
Meer informatie
Bovenin de zoekbalk van deze website, vindt u meer informatie over de specifieke rechtsgebieden en kwesties. Klik hiervoor bovenin de website op de zoekbalk! Meer informatie vindt u tevens via de links (blauw gekleurde tekstgedeelten)op deze pagina hierboven.