Welke garantie heb ik als ik een product koop?
Als u als consument een product koopt, heeft u recht op een goed product. Dit houdt in dat u van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. U moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. Er zijn in feite twee soorten garantie: de wettelijke garantie en de extra garantie (soms verkopers- of fabrieksgarantie genoemd).
Wettelijke garantie
Volgens de wet heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit. Als het product wat u gekocht heeft niet goed is (in vaktaal: het product is ondeugdelijk), dan mag u van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of u een nieuw product geeft.
Wat is een ondeugdelijk product?
Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten, is het niet ondeugdelijk. Dat hoort er bij. Een auto moet u bijvoorbeeld onderhouden. Dat geldt ook voor sommige elektronicaproducten, zoals bijvoorbeeld een espressoapparaat. Hebt u een product verkeerd gebruikt, niet goed onderhouden of hebt u een product beschadigd? En is het product daardoor kapot gegaan? Dan moet u de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen. Een product dat niet aan de verwachtingen voldoet die een consument ervan mag hebben, kan ondeugdelijk zijn. Een product is ondeugdelijk als het:
Voorbeeld ondeugdelijk product
U hebt een koelkast gekocht. Na een aantal jaren gaat het lampje kapot. Dan moet u dit zelf vervangen. Maar gaat de motor opeens kapot na twee jaar? Dan is het product ondeugdelijk en kunt u teruggaan naar de winkel.
Wanneer voldoet een product niet aan de verwachtingen?
Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten, is het niet ondeugdelijk. Dat hoort er bij. Een auto moet u bijvoorbeeld onderhouden. Dat geldt ook voor sommige elektronicaproducten, zoals bijvoorbeeld een espressoapparaat. Hebt u een product verkeerd gebruikt, niet goed onderhouden of hebt u een product beschadigd? En is het product daardoor kapot gegaan? Dan moet u de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen.
Wat is de rol van de fabrikant?
Verkopers mogen consumenten niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper heeft de koopovereenkomst gesloten en niet de fabrikant. Verkopers moeten zelf een oplossing bieden. Of de fabrikant inschakelen voor de consument. De verkoper kan achteraf wel proberen de kosten te verhalen op de fabrikant. Dat is in de wet geregeld. Heeft een verkoper een consument schadeloos gesteld? Dan kan hij zijn schade verhalen op degene bij wie hij het ondeugdelijke product heeft ingekocht.
Hoe lang moet een product meegaan?
Dit hangt uiteraard af van het soort product dat u gekocht heeft. Een koelkast zal over het algemeen langer mee moeten gaan dat bijvoorbeeld een koptelefoon voor uw mp3-speler. Er is dus niet exact aan te geven hoe lang u een product zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken. Toch heeft u als consument een aantal aanknopingspunten:
Als een product gedurende de eerste zes maanden kapot gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al ondeugdelijk was toen u het kocht. De verkoper zal eventueel moeten bewijzen dat u het product verkeerd gebruikt heeft. Gaat het product na zes maanden kapot? Dan moet u zo nodig kunnen bewijzen dat dit niet uw eigen schuld was. Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product. Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
Uw recht op een deugdelijk product
U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen:
wat de verkoper heeft gezegd
Fabriekgarantie of verkopersgarantie
Als de verkoper of fabrikant u een bepaalde garantie geeft, is dat een garantie bovenop de wettelijke garantie waar elke consument recht op heeft. Denk bijvoorbeeld aan de fabrikant van een laptop die twee jaar fabrieksgarantie geeft. Als de laptop dan binnen deze termijn kapot gaat, hoeft u niet te bewijzen dat dit niet uw schuld was. Zonder fabrieksgarantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden.
Bijkopen van garantie
Soms biedt de verkoper aan dat u garantie kunt bijkopen. Lees dan altijd de voorwaarden goed door. Het is heel goed mogelijk dat u dan dezelfde rechten heeft die u op basis van de wettelijke garantie ook al heeft.
De rol van AGA Juristen
Een jurist van AGA juristen biedt bijstand in de meeste zaken binnen het consumentenrecht. Bij een conflict inzake consumentenrecht, staat een deskundige jurist aan uw zijde. Samen met u bepaalt de jurist de juiste aanpak en zorgt voor de best mogelijke oplossing en resultaat. Adviseren, bemiddelen, procederen, onderhandelen of het opstellen van juridische documenten, AGA juristen regelt het voor u.
Contact AGA Juristen
De consumentenrechtjuristen van AGA juristen kunnen een hele hoop voor u betekenen, zoals u tijdens het gehele traject begeleiden. Neem vrijblijvend contact op met één van onze deskundige juristen voor een 1e gratis intakegesprek.
TELEFOON: 040-8444523 (1ste intakegesprek gratis en vrijblijvend) (Bereikbaar ma t/m vr tussen 09.00u en 21.00u). Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail:
E-MAIL: info@agajuristen.nl of contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
Meer informatie
Bovenin de zoekbalk van deze website, vindt u meer informatie over de specifieke rechtsgebieden en kwesties. Klik hiervoor bovenin de website op de zoekbalk! Meer informatie vindt u tevens via de links (blauw gekleurde tekstgedeelten)op deze pagina hierboven.