Aankoop annuleren
Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heb je iets gekocht in de winkel? Dan zegt de wet: koop is koop. Maar er zijn uitzonderingen; bijvoorbeeld door de algemene voorwaarden van de winkel zelf. Als een verkoper niet wil meewerken aan het ontbinden van de koopovereenkomst of te hoge annuleringskosten in rekening brengt, kun je hulp vragen aan een jurist.
Kan ik een aankoop annuleren?
Als je iets hebt gekocht, ga je een koopovereenkomst aan met de verkoper. In principe zit je dan aan de koop vast. Toch gelden er soms ook andere regels. Zo heb je bij koop op afstand, colportage en het afsluiten van een lening altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen die tijd kun je de aankoop annuleren en krijg je je geld terug. Ook kan een winkelier andere afspraken zetten in zijn algemene voorwaarden. Bij sommige winkels, mag je producten ruilen of retourneren binnen een bepaalde tijd. Bij grotere aankopen, zoals een bankstel of een keuken, worden meestal annuleringskosten gerekend als je je achteraf bedenkt. Wanneer een product niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mag hebben of niet werkt, dan moet een verkoper het terugnemen.
Houdt je aan de wettelijke bedenktijd. En check of de algemene voorwaarden van de winkel wel correct zijn.
Wat is de wettelijke bedenktijd?
De wettelijke bedenktijd geeft aan binnen hoeveel dagen je een product mag retourneren. Deze wettelijke bedenktijd is verplicht en een verkoper mag daar niet van afwijken, ook niet in zijn voorwaarden. De wettelijke bedenktijd geldt alleen voor een koop op afstand, colportage, de koop van een huis en bij het afsluiten van een lening. Koop je iets in de winkel, dan geldt er geen wettelijke bedenktijd.
Bedenktijd aankoop winkel
Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt de koopovereenkomst alleen ontbinden als de winkelier het daarmee eens is. Een winkelier is vrij om zelf een annuleringstermijn op te nemen in de algemene voorwaarden, dit geldt dan als een extra service. Het is dan onder bepaalde voorwaarden (het product moet ongebruikt en onbeschadigd zijn) mogelijk om achteraf de koopovereenkomst te annuleren. Bij aankoop van een meubel of keuken is het vaak zo dat je bij annulering 30% van de kosten alsnog moet betalen. Wil je van de koop af? Kijk dan eerst in de algemene voorwaarden welke mogelijkheden de winkel biedt. Rekent de winkel hogere kosten dan de schade die zij lijden door het ontbinden van de verkoop? Dan kun je daar schriftelijk bezwaar van maken.
Bedenktijd bij koop of afstand
Met koop op afstand wordt bedoeld dat je het product niet eerst kan zien voor je het koopt. Bijvoorbeeld als je koopt via internet, telefonisch of via een bestelbon. Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Binnen de termijn kun je laten weten dat je het product wilt retourneren en je krijgt dan binnen 14 dagen je geld terug, óók de bezorgkosten. De wet noemt dit het ontbinden van de koopovereenkomst.
Bedenktijd aankoop aan de deur (colportage)
Koop je iets aan de deur wat duurder is dan 50 euro? Dan heb je ook een bedenktijd van 14 dagen. Dit gaat in op de dag dat je het product hebt ontvangen. Binnen deze bedenktermijn kun je de aankoop kosteloos ongedaan maken. De verkoper moet je wijzen op de wettelijke bedenktijd. Doet hij dat niet? Dan wordt de bedenktermijn verlengt tot een jaar.
Koop annuleren
Binnen de bedenktijd kun je de aankoop annuleren. Je kan het product retourneren of ruilen en je krijgt je geld terug. Is de bedenktijd verstreken? Dan is het niet meer mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden. Tenzij je daarvoor een wettelijke grondslag hebt. Als een product niet werkt of niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mag hebben, dan moet de verkoper je een nieuwe product aanbieden, het product repareren of het product terugnemen.
Online bestelling annuleren
Dankzij het herroepingsrecht kun je een online bestelling altijd binnen 14 dagen na ontvangst retourneren. Dit geldt ook voor aankopen via de telefoon of op straat. Het kan gaan om een aankoop van een product, maar ook van een dienst (zoals een mobiel abonnement). Wil je een online bestelling annuleren, laat dit dan tijdig weten aan de winkelier. Doe dat het liefst per brief of per e-mail, zodat je kunt aantonen dat je op tijd gebruik hebt gemaakt van het herroepingsrecht. Een aankoop annuleren volgens het herroepingsrecht is gratis. Als de verkoper het geretourneerde product heeft ontvangen (of je het verzendbewijs laat zien) moet hij binnen 14 dagen je geld teruggeven.
De koopovereenkomst ontbinden
Je kan een koopovereenkomst altijd zonder reden ontbinden binnen de afgesproken bedenktijd. Dat kan ook als een product niet werkt en de verkoper weigert het te repareren of een nieuw product te geven. Om de koopovereenkomst te ontbinden moet je een brief schrijven of een e-mail sturen. Zeg in deze brief dat je de koopovereenkomst ontbinden wilt en waarom dat zo is. Nadat de overeenkomst is ontbonden, moet je het product retourneren en krijg je je geld terug (of een deel als je het product al een tijdje in gebruik hebt). Soms wil een verkoper je in plaats van geld, een tegoedbon aanbieden. Dat hoef je niet te accepteren. Je hebt het recht om je geld terug te krijgen. Als een verkoper moeilijk doet, kun je naar de geschillencommissie of hulp vragen aan één van onze AGA juristen die gespecialiseerd zijn in aankoop en consumentenrecht. De intake is gratis!
Annuleringskosten betalen?
Bij grote spullen, zoals een keuken of een bankstel, worden meestal annuleringskosten gerekend. Als je de koop na het tekenen van de koopovereenkomst toch wilt annuleren, moet je dan een bepaald bedrag betalen. Welk bedrag dat precies is, staat in de voorwaarden van winkel. Bij meubels is het vaak 30% van het totale bedrag. Dit is nodig om de schade die de verkoper door het annuleren oploopt, te vergoeden. Hij heeft misschien al materialen ingekocht of had de keuken aan iemand anders kunnen verkopen. Als je vindt dat de berekende kosten niet in verhouding staan met de schade die de verkoper heeft door de annulering, dan kun je een juridische brief sturen waarin je dat laat weten. Ook kun je naar de rechter stappen, het is heel goed mogelijk dat je dan minder of helemaal geen annuleringskosten meer hoeft te betalen. Verstandig is het dan om een AGA jurist in te schakelen.
Wat je hebt gekocht voldeed niet aan de verwachting of wat je bestelde is nooit geleverd?
Probeer eerst zelf tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan heb je jouw jurist bij AGA juristen zo gevonden.
De rol van AGA Juristen
Een jurist van AGA juristen biedt bijstand in de meeste zaken binnen het consumentenrecht. Bij een conflict inzake consumentenrecht, staat een deskundige jurist aan uw zijde. Samen met u bepaalt de jurist de juiste aanpak en zorgt voor de best mogelijke oplossing en resultaat. Adviseren, bemiddelen, procederen, onderhandelen of het opstellen van juridische documenten, AGA juristen regelt het voor u.
Contact AGA Juristen
De consumentenrechtjuristen van AGA juristen kunnen een hele hoop voor u betekenen, zoals u tijdens het gehele traject begeleiden. Neem vrijblijvend contact op met één van onze deskundige juristen voor een 1e gratis intakegesprek.
TELEFOON: 040-8444523 (1ste intakegesprek gratis en vrijblijvend) (Bereikbaar ma t/m vr tussen 09.00u en 21.00u). Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail:
E-MAIL: info@agajuristen.nl of contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
Meer informatie
Bovenin de zoekbalk van deze website, vindt u meer informatie over de specifieke rechtsgebieden en kwesties. Klik hiervoor bovenin de website op de zoekbalk! Meer informatie vindt u tevens via de links (blauw gekleurde tekstgedeelten)op deze pagina hierboven.